TEST

Elsmart

Tensio bruker Elsmart for å håndtere meldinger om installasjonsarbeid.

Eksempler på arbeid som krever melding i Elsmart:

  • Ny bolig, næringsbygg osv.
  • Tilknytning av ny bolig eller fritidsbolig
  • Tilknytning av nye næringsbygg
  • Nytt anlegg (målepunkt) i eksisterende installasjon (f.eks. hybelleilighet)
  • Endringer i eksisterende anlegg
  • Flytting av stikkledning med behov for kabel eller lignende
  • Sammenkobling av anlegg
  • Midlertidig anlegg / byggestrøm
  • Tilkobling av anlegg som har vært frakoblet i mer enn 3 år
  • Installasjon av effektkrevende apparater
  • Elbil og eller produksjonsanlegg – plusskunde
  • Ladestasjon for elbil over 20A enfase
  • Solcelleanlegg eller tilsvarende med strømproduksjon over 800W
  • Batterianlegg som del av solcelleanlegg
  • Endringer i anlegg som påvirker tilknytningen til strømnettet

Arbeid i anlegget, sikringsskap eller hovedtavle som innbefatter endring av vern og eller berører måler og eller målersløyfer

  • Kortslutningsvern (KV) – f.eks endring i størrelse eller vedlikehold
  • Overbelastningsvern (OV) – f.eks. endring i størrelse eller vedlikehold
  • Oppgradering som rehabilitering av sikringsskap – f.eks ombygging av skap

Som elektriker må du registrere deg og opprette bruker i Elsmart (https://www.elsmart.com/elsmart_portal.nsf/presok?OpenPage) for å få tilgang.

Brukerveiledning Elsmart

  • Komme i gang 

Registrer virksomheten èn gang på http/:www.elsmart.com

Epost til utbygger/kunde må skrives korrekt ellers blir det feil på dialog i forbindelse med anleggsbidrag og strømregning

Installatør kan legge inn egne standardtekster som benyttes under Tilleggsinformasjon. For å registrere standardtekst velg Kommentar under Admin

Mal for samsvarserklæring ligger under avsnittet Vedlegg. Ved bruk av appen Elsmart Arbeidsordre blir samsvarserklæringen for måler automatisk utfylt basert på opplysninger i meldingen og arbeidsordren.

Administrere brukere

Brukere administreres under Admin\Bruker.

Opprett personlige brukere til alle saksbehandlere og montører (app).

Slett brukere som slutter, meldingene blir liggende i Elsmart.

Opprette montør som skal benytte Elsmart app

Må være innlogget med en bruker som har admin-rettigheter

  1. Opprett ny bruker under Admin – Brukere
  2. Etter lagring - trykk på Send brukernavn
  3. Montør mottar epost med midlertidig passord og beskjed om å gå til nettsiden
  4. Gå til www.elsmart.com og trykk på Nettmelding
  5. Legg inn brukernavn og midlertidig passord – Sign In
  6. Legg inn midlertidig passord og nytt passord – OK
  7. Lukk nettleseren - ikke trykk på link for å gå videre
  8. Åpne appen Elsmart Arbeidsordre og logg inn

Varsling

Varsling pr e-post på godkjente og avviste meldinger aktiveres under Admin \ Selskapsinformasjotn.

Meldingstyper – hva skal jeg velge?

  • Nyinstallasjon
    Ny installasjon som krever ny stikkledning. Skal det være flere anlegg på denne installasjonen må det sendes en melding på ny installasjon og melding om nytt anlegg på resterende anlegg. Anlegg som rives og skal bygges opp igjen er også Ny installasjon, selv om stikkledning beholdes.
  • Nytt anlegg i eksisterende installasjon
    Oppdeling av eksisterende installasjon. Nytt anlegg (som skal ha egen måler) som f.eks hybel, leilighet etc som ligger under samme stikkledning som eksisterende installasjon. Bruk jobbtypen Flere måleranlegg når det skal sendes melding på flere anlegg i samme installasjon.
  • Midlertidig installasjon / byggestrøm
    Alle byggestrømskap og midlertidige installasjoner meldes her.
  • Endring OV/MV
    Ombygging fra 1-3 fas, redusering eller økning av overbelastningsvern for installasjon/anlegg.
  • Arbeid i målepunkt
    Er arbeid som berører målepunkt. F.eks brutt målerplombe, sammenkobling av anlegg eller bytte av måler. Benyttes også ved endring av stikkledning fra luftnett til jordkabel og ved økt to-faset belastning i IT-nett mer enn 20 A som ikke medfører endring av overbelastningsvern. Benyttes også ved utvidelser som f.eks elbillader og solcelle dersom OV ikke skal endres.

Flere boenheter på samme stikkledning eller adresse

Det må benyttes separate meldinger om ny installasjon når det legges stikkledning til hvert anlegg (boenhet). Det samme gjelder dersom det legges stikkledning fra ett tilknytningsskap til et annet (sying er begrenset til kun ett anlegg). Lede er eier av denne kabelen.

Hold markøren over avkryssingsboks for å få opp hjelpetekst som forklarer når de forskjellige meldingstypene skal brukes.

Ved riving av anlegg skal det ikke sendes melding i Elsmart. Da skal Tensio frakoble anlegget og ta med måleren.

Blokkmelding

Dersom stikkledning skal termineres i hovedtavle (i henhold til NEK 399) hos kunde (ute eller inne) så kan blokkmelding benyttes. Alle anleggene tilhører samme installasjon.

For å opprette en blokkmelding velges "Flere måleranlegg" når det opprettes nye melding.

Hoved/mormelding representerer installasjonen, ikke et anlegg (måler).

Eksempel: Skal bygge 10 leiligheter og 1 fellesanlegg. Da skal det opprettes 11 anlegg (anleggsmeldinger).

Hvert anlegg ferdigmeldes hver for seg. Når siste anlegget blir ferdigstilt så endres status på hovedmeldingen til Ferdigmelding.

Endre dato ønskes utført på flere anleggsmeldinger:

  1. Trykk på Rediger melding.
  2. Huk av anleggsmeldingene i anleggsoversikten som det skal endres på.
  3. Trykk på Endre felter.
  4. En blank anleggsmelding dukker opp.
  5. Legg inn ny dato (velg i minikalender) i Ønskes utført
  6. t

Finn kunde/eier

Ved meldinger på eksisterende anlegg med aktiv kunde, bruk «Søk anlegg» for å fylle ut kunde og tekniske data.

Navn på kunde og eier kan ikke legges inn manuelt, det må søkes opp fra Folkeregisteret/Enhetsregisteret.
Velg først om kunde/eier er privat person eller firma.
Trykk på Finn kunde / Finn eier

For privatkunder søker man med etternavn, fornavn og fødselsdato. Husk at formatet på fødselsdato må være dd.mm.åååå.
Dersom søket ikke returnerer noe resultat og kunden har et mellomnavn, kan man forsøke å fjerne eller legge til dette i «fornavn»-feltet og søke på nytt.

For firma søker man etter organisasjonsnummeret. Ved hjelp av Brønnøysundregistrene (www.brreg.no (http://www.brreg.no/)) kan man finne foretak/selskap og kopiere over nummeret inn i dialogboksen. Husk at formatet må være uten mellomrom.

Søke opp eksisterende anlegg

På eksisterende anlegg kan det legges inn målernummer (det som står på strømregning - alle sifre må legges inn) når det opprettes ny melding. Dette gjelder både enkeltmeldinger og blokkmeldinger. Da vil meldingen automatisk bli fylt ut med kunde, adresseopplysninger og noe tekniske data. Eierdata blir foreløpig ikke overført ved søk anlegg på grunn av manglende oppdatering av eierdata i kundesystem.

Dersom det skal sendes melding på flere eksisterende anlegg i samme installasjon hukes det av for "inkluder sidestilte anlegg" når det skal søkes opp anlegg. Da vil det komme en liste der det kan hukes av på alle eller noen anlegg. Her vises bare målernummeret, så målernummeret det skal sendes melding på må være kjent på forhånd.

PS: Det vil også bli listet opp anlegg som ikke lengre er i bruk. Er måler tatt ned vises ikke målernummeret.

Elsmartkart

I meldingene er det en fane for kart. Kartet er basert på Statens kartverk og nettobjekter fra lavspentnettet.

Adresseinformasjon i meldingen utleder plassering i kartet, men en kan søke eller panorere i kartet.

For å få frem informasjon om nettobjekter: Høyreklikk og trykk på Vis informasjon. Det er viktig å være nøye med hvor markøren befinner seg når det høyreklikkes. Alternativet er å trykke på blått ikon for Info, deretter markere et område i kartet. Vær oppmerksom på at det ofte blir markert mange objekter (må bla gjennom objektene i dialogboksen).

Kabelskap viser bl.a om sikringer kan betjenes av elektroinstallatør og kursfortegnelse.

Kabel/line viser bl.a. type kabel og spenning.

Kundepunkt viser bl.a. kortslutningsverdier.

Fant du det du lette etter?