TEST

Hagglunds BV206

Også kalt Bandvagn 206

BV206

Hägglunds Bv206 er en svensk produsert beltevogn, konstruert av Hägglunds, utviklet på siste halvdel av 1970-tallet. I 2005 var den tatt i bruk i 35 land, blant annet i det norske forsvaret.

Vogna består av to separate deler, og er rammestyrt ved at hydrauliske stag virker på leddet mellom vognene. Det er drift på alle fire beltene, som er av gummi. Den ekstra girkassen er utstyrt med lavserie. Personellversjonen med to vogner kan flyte, og har evnen til å ta seg over åpent vann dersom det gjøres noe forberedelser.

1980

Produksjonsstart

Våre linjer går over alt

11 000+

bygd pr 2017

Vi kan ikke se grensen under vann

4500kg

vekt

I hvert fall en i hver husstand

BV 206 har vært i bruk siden tidlig på 1980-tallet i det norske forsvaret[1]. Vogntypen etterfulgte Volvo BM BV202. Forsvaret kaller den BV-206DN6 (altså med bindestrek) hvor DN står for Diesel Norge og tallet 6 angir motortype. I dag er alle BV206 i Forsvaret i Norge utstyrt med en Mercedes-Benz turboladet dieselmotor med 6 sylindre av type OM603A. Tidligere fantes det også i bruk andre motoralternativer, blant annet en femsylindret Mercedes-Benz dieselmotor av type OM617 og en V6 bensinmotor fra Ford . Disse kan påtreffes i sivil utgave eller i andre land. Forsvaret bruker kjøretøyet i de fleste våpengrener i Hæren, men den brukes også av Luftforsvaret. BV206 benyttes i flere versjoner som for eksempel bombekaster, sambandsbærer eller ambulanse. Forsvaret oppgir prisen på en vogn til å være rundt 1,3 millioner og driftskostnadene per kilometer til å være 63,-, begge i 1996-kroner

BV206

11

passasjerer

Sparegris

6900mm

lengde

Hundål

1870mm

bredde

Ny paragraf

5000 km

kabler

Det er mange meter

5000

master

det er litt mange ift m kabel

3

min antall fakta

Må visst være minst 3

Fant du det du lette etter?