Hägglunds Bv206 er en svensk produsert beltevogn, konstruert av Hägglunds, utviklet på siste halvdel av 1970-tallet. I 2005 var den tatt i bruk i 35 land, blant annet i det norske forsvaret.
Vogna består av to separate deler, og er rammestyrt ved at hydrauliske stag virker på leddet mellom vognene. Det er drift på alle fire beltene, som er av gummi. Den ekstra girkassen er utstyrt med lavserie. Personellversjonen med to vogner kan flyte, og har evnen til å ta seg over åpent vann dersom det gjøres noe forberedelser.
TEST
Hagglunds BV206
Også kalt Bandvagn 206

1980
Produksjonsstart
Våre linjer går over alt
11 000+
bygd pr 2017
Vi kan ikke se grensen under vann
4500kg
vekt
I hvert fall en i hver husstand
BV 206 har vært i bruk siden tidlig på 1980-tallet i det norske forsvaret[1]. Vogntypen etterfulgte Volvo BM BV202. Forsvaret kaller den BV-206DN6 (altså med bindestrek) hvor DN står for Diesel Norge og tallet 6 angir motortype. I dag er alle BV206 i Forsvaret i Norge utstyrt med en Mercedes-Benz turboladet dieselmotor med 6 sylindre av type OM603A. Tidligere fantes det også i bruk andre motoralternativer, blant annet en femsylindret Mercedes-Benz dieselmotor av type OM617 og en V6 bensinmotor fra Ford . Disse kan påtreffes i sivil utgave eller i andre land. Forsvaret bruker kjøretøyet i de fleste våpengrener i Hæren, men den brukes også av Luftforsvaret. BV206 benyttes i flere versjoner som for eksempel bombekaster, sambandsbærer eller ambulanse. Forsvaret oppgir prisen på en vogn til å være rundt 1,3 millioner og driftskostnadene per kilometer til å være 63,-, begge i 1996-kroner

11
passasjerer

6900mm
lengde

1870mm
bredde
Ny paragraf
5000 km
kabler
Det er mange meter
5000
master
det er litt mange ift m kabel
3
min antall fakta
Må visst være minst 3