TEST

Flytte, bestille eller si opp

Når du skal flytte, må du kontakte din strømleverandør. De sørger for bestilling og oppsigelse av både strøm og nettleie. Hvis du ikke vet hvem som er din strømleverandør, kan du logge inn på Min side (https://ts.minside.tensio.no/Touch/Login?ReturnURL=Home%2FIndex&queryString=) for å finne informasjon om dette.

Har du ingen strømleverandør finner du en oversikt over de som leverer strøm i vårt nettområde her: braa.icdn.no/media/dokumenter/leverandorliste.pdf.

Du kan også benytte deg av strompris.no som er Forbrukerrådets sammenligningstjeneste over strømleverandører.

Dersom du av ulike årsaker ikke har eller kan ha strømleverandør, kan du bestille nettleie hos oss. Du vil da få leveringspliktig strøm fra Tensio TS.

Mer om flytting, bestilling, oppsigelse

Flytte for første gang? Slik bestiller du strøm

Kontakt en strømleverandør

Det første du må gjøre er å bestille strøm hos den strømleverandøren du velger. De ordner det praktiske med bestilling og oppsigelse av både strøm og nettleie. Her kan du se hvilke leverandører som leverer strøm til vårt distrikt (nettområde) (https://braa.icdn.no/media/dokumenter/leverandorliste.pdf). Du kan også benytte deg av strømpris.no (https://www.strompris.no/), en gratis tjeneste fra Forbrukerrådet som skal gjøre det enkelt å sammenligne priser og finne de beste strømavtalene.

Når du skal bestille strøm hos en strømleverandør, blir du som regel spurt etter målernummer, adresse og innflyttingsdato. OBS: Det er viktig at du oppgir riktig måler slik at du slipper å betale naboens strømforbruk i stedet for ditt eget.

Hvorfor må jeg ha både strøm og nettleie - hva er forskjellen?

Strøm og nettleie er to forskjellige ting, men er avhengige av hverandre. Du er derfor nødt til å betale for begge deler for å bruke strøm hjemme. Strøm er det du betaler for ditt faktiske strømforbruk, mens nettleie er det du betaler det lokale nettselskapet for å få transportert strømmen du bruker hjem til deg. Strømleverandør kan du fritt velge selv, men nettselskap kan du ikke velge.

Hva skjer om jeg ikke har ordnet strømavtale når jeg flytter inn?

Hvis du kontakter oss om nettleieavtale, men ikke valgt deg en strømleverandør, vil Tensio levere strøm til deg i henhold til nettselskapenes lovpålagte leveringsplikt for kunder som ikke har strømleverandør. Leveringsplikten er ment som en midlertidig ordning og vil normalt være dyrere enn strøm kjøpt fra en ordinær strømleverandør.

Hva gjør jeg om strømmen er stengt?

Hvis måleren er stengt og du mangler strøm, kan det være fordi vi ikke har registrert kunde på anlegget. Noter ned målernummeret og ring Tensio på telefon 74 12 15 00 for å få gjenåpnet anlegget.

Stengt anlegg? Bestill direkte hos oss

I tilfeller der anlegget av ulike årsaker er stengt anbefaler vi å ta kontakt med oss på telefon 74 12 15 00 slik at vi får lagt inn bestilling og gjenåpnet anlegget raskest mulig.

Fant du det du lette etter?